Conform unor informații apărute în presă în data de 15.02.2019, începând cu data de 16.02.2019, în toată Uniunea Europeană se aplică Regulamentul (UE) 2016/1191 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 iulie 2016 privind promovarea liberei circulații a cetățenilor prin simplificarea cerințelor de prezentare a anumitor documente oficiale în Uniunea Europeană și de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012. În România ar trebui să fi intrat deja în vigoare, implicit, fără transpuneri. Realitatea nu este însă chiar așa, am verificat deja în 2 județe.
Ce prevede mai exact acest regulament?
1. elimină îndeplinirea unor formalități precum apostilarea și legalizarea unor documente oficiale, formalități ce trebuiau îndeplinite între statele membre UE.
2. de asemenea, elimină și alte formalități cu privire la documentele oficiale, precum prezentarea unei copii certificate: "În cazul în care un stat membru impune prezentarea unui document oficial original eliberat de autoritățile altui stat membru, autoritățile statului membru în care este prezentat documentul oficial nu solicită de asemenea prezentarea copiei certificate a acestuia. Atunci când un stat membru permite prezentarea unei copii certificate a unui document oficial, autoritățile respectivului stat membru acceptă o copie certificată întocmită într-un alt stat membru".
Mai exact, actele oficiale la care face referire acest Regulament european sunt:
1. documentele care emană de la o autoritate sau de la un funcționar al unei jurisdicții a statului, inclusiv cele care emană de la ministerul public, de la un grefier sau de la un executor judecătoresc (huissier de justice - în limba franceză);
2. documentele administrative;
3. actele notariale;
4. certificate oficiale depuse pe acte sub semnătură privată, cum ar fi certificatele oficiale privind mențiuni de înregistrare, viza de învestire cu data certă și legalizări de semnătură;
5. documentele întocmite de către agenți diplomatici sau consulari ai unui stat membru, care își desfășoară activitatea pe teritoriul oricărui stat în calitate oficială, în cazul în care documentele respective trebuie să fie prezentate pe teritoriul altui stat membru sau agenților diplomatici sau consulari ai unui alt stat membru, care își desfășoară activitatea pe teritoriul unui stat terț.
Pentru a fi scutite de apostilă, actele enumerate mai sus trebuie să stabilească, în principiu, următoarele:
a. nașterea;
b. faptul că o persoană este în viață;
c. decesul;
d. numele;
e. căsătoria, inclusiv capacitatea de căsătorie și starea civilă;
f. divorțul, separarea de drept sau anularea căsătoriei;
g. parteneriatul înregistrat, inclusiv capacitatea de a încheia un parteneriat înregistrat și statutul de parteneriat înregistrat;
h. desfacerea unui parteneriat înregistrat, separarea de drept sau anularea unui parteneriat înregistrat;
i. filiația;
j. adopția;
k. domiciliul și/sau reședința;
l. cetățenia;
m. absența cazierului judiciar, cu condiția ca astfel de documente oficiale să fie emise pentru un cetățean al Uniunii de către autoritățile din statul membru al cărui cetățean este acesta.
Pentru mai multe detalii, puteți citi articolul complet AICI